صفحه اول درباره ما اخبار اقتصادی  آموزشی گالری ناریان در جهان یاد یاران تماس با ما  نقشه سایت
 

زرين كوه ازنگاه نادرهنرخواه

آنچه كه درزير ميخوانيد گزارش کوهنوردی آقاي نادر هنرخواه ميباشد  كه بدينوسيله ازايشان به خاطر تهيه اين گزارش تشكر مي نمائيم

   

موقعیت جغرافیایی:  36.27878 شمالی 51.06038 شرقی 

برای دیدن عکسهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.

برای دیدن نقشه اینجا را کلیک کنید.

 

 

 نکات مهم در مورد نام: 

الف) این قله به چهار نام مختلف شناخته شده است: ۱) زرین کوه ۲) ماسه چال ۳) آبند ۴) گچ بزرگ

ب) این قله با قله ۳۸۵۰ متری زرین کوه که در حوالی گردنه امامزاده هاشم قرار گرفته است اشتباه گرفته نشود

زرین کوه جنوبی ترین قله ۴۰۰۰ متری کوههای تخت سلیمان است. از طرف شمالغرب زرین کوه به قلل "ورزاکول" و "سیاه لیر" (۳۹۵۸ متر و ۳۹۷۵ متر) متصل است و از طرف شرق به قله ۳۸۹۰ متری "زردگوله". دامنه های جنوبی زرین کوه به یکی از شاخه های رودخانه شاهرود (دره طالقان) میرسند و دامنه های شمالی آن به یکی از شاخه های رودخانه چالوس.

زرین کوه و قلل اطراف آن سد نفوذ ناپذیری را در مقابل رطوبت دریای مازندران به وجود می آورند. دره هایی که در سمت شمال زرین کوه قرار گرفته اند غالبا مملو از ابر می باشند. دامنه های این دره ها تا ارتفاع ۲۳۰۰ متری پوشیده از جنگلهای خزری می باشند.

کاسه بزرگی در ارتفاع ۳۴۰۰ تا ۳۶۰۰ متری در شمالغرب قله زرین کوه دیده میشود. در فصل ذوب شدن برفها چندین دریاچه کوچک در کف این کاسه پدید می آیند.

 

 

 

 

 

کاسه و دریاچه

زرین کوه معمولا از سمت جنوب و از طریق روستایی به نام ناریان که در یکی از شاخه های دره طالقان قرار گرفته است صعود می گردد. بعضی از کوهنوردان از طرف شمال به روستای دلیر که در یکی از شاخه های دره چالوس قرار گرفته است فرود می آیند. به نظر میرسد که این مسیر فرود کوهنورد را با شیبهای ضخره ای روبرو کند (به این گزارش رجوع شود).

دامنه های شمالغربی زرین کوه از قله آلانه سر

نشانی روستای ناریان:

از تهران اتوبان تهران-قزوین را به سمت قزوین رانندگی می کنیم. حدود ۶۰ کیلومتر پس از شهر کرج به روستای آبیک میرسیم. کمی بعد از (غرب) آبیک از خروجی "زیاران-شهرک" خارج می شویم. این جاده را جدود ۴۰ کیلومتر به سمت شمال رانندگی می کنیم تا به شهرک طالقان میرسیم و سپس حدود ۱۵ کیلومتر به سمت شرق میرویم تا به روستای جوئستان میرسیم. در این مکان راست به روستای گته ده میرود و چپ به ناریان. سمت چپ را انتخاب کرده و پس از ۸ کیلومتر به دوراهی دیگری میرسیم. چپ به روستای پراچان میرود و راست به ناریان. راست را انتخاب کرده و از روی پلی کوچک عبور کرده و چند کیلومتر رانندگی میکنیم تا از گردنه ای عبور کرده و به روستای ناریان میرسیم.

 

مسیر صعود از روستای ناریان:

مکان ارتفاع m فاصله Km
ناریان 2350 صفر
دوراهی 2500 3.2
چشمه 2750 2.8
گردنه 3820 5.0
زرین کوه 4198 1.3
12.3

از روستای ناریان قله زرین کوه دیده نمیشود ولی قله ۳۹۷۵ متری سیاه لیز به خوبی قابل رویت میباشد.

در روستای ناریان به طرف چپ (غرب) رودخانه میرویم و به سمت شمال حرکت میکنیم تا از روستا خارج میشویم. مسیر پاکوب را حدود ۳ کیلومتر در کف دره ادامه میدهیم تا مزارع و باغات روستا تمام شوند. کمی پس از این رودحانه به دو شاخه بزرگ تقسیم میگردد.

 

 

 

تقسیم رودخانه-نگاه بطرف جنوب

قبل از تقسیم رودخانه به سمت شرق آن عبور می کنیم. بستگی به مقدار آب رودحانه حداقل تا زانو خیس میشویم. مسیر پاکوب در سمت شرق رودخانه ما را از شیبی بسیار تند حدود ۱۵۰ متر بالا می برد تا به بالای یکی از دو یال طولانی زرین کوه که در سمت جنوبشرق آن قرار گرفته اند میرسیم. شیب در اینجا ملایمتر میشود و زرین کوه در سمت شمالغرب پدیدار میگردد.

زرین کوه و سیاه لیز از بالای یال

ستیغ یال را به بالا دنبال میکنیم. در ارتغاع ۲۷۵۰ متری به چشمه چاشنه خوران میرسیم. در ارتفاع ۳۱۵۰ متری به مکان نسبتا وسیع و کم شیبی میرسیم. شاید بتوانیم یال را به بالا ادامه دهیم تا به قله برسیم ولی تصمیم میگیریم که پاکوب را کمی به سمت پایین دنبال کنیم و از دره ای که بین زرین کوه و سیاه لیز وجود دارد عبور کنیم. پس از عبور از دره پاکوب را به سمت بالا ادامه میدهیم. در ارتفاع ۳۵۰۰ متری شیب تند میشود و پاکوب دیگر مشخص نیست. از شیب تند بالا میرویم تا به گردنه ۳۸۲۰ متری بین زرین کوه و سیاه لیز میرسیم. در گردنه به سمت جنوبشرق پیچیده و خط الراس را به بالا دنبال میکنیم تا به قله میرسیم.

 

 

 

 

 

 

قله از گردنه

  © 2006 www.naryan.com | Taleghan, Naryan | SMS: 3000722001892

صفحه اولاخبارآموزشیاقتصادی |گالری |ناریان درجهانیادیارانتماس با مادرباره مانقشه سایت