صفحه اول درباره ما اخبار اقتصادی  آموزشی گالری ناریان در جهان یاد یاران تماس با ما  نقشه سایت
 

كارجويان

همشهري عزيز

خواهشمند است ضمن ارائه رزومه ، شرح كاملي از توانمنديها ، تخصص ها و تجربيات  خودرا به صورت فايل WORD جهت درج دراين قسمت به يكي از طرقي كه درصفحه ارتباط با ما اشاره شده(ترجيحا ازطريق ايميل atmm110@yahoo.com) دراختيار سايت قراردهيد. تا در رويت متقاضيان نيروي كار قرارگرفته وانشااله زمينه همكاري فراهم گردد.

به توصيه آقاي مصطفي شريف كاظمي لينكهاي زير درسايت قرارگرفت تا كارجويان عزيز ازاين طريق بتوانند به شغل موردنظرخود دست پيدا كنند.

 

http://www.jobiran.com

http://www.bazarekar.ir

 مطالب زير نيز توسط وي برايمان ارسال شده كه عينا درسايت درج مي گرددو به اين خاطرازايشان  تشكر وقدرداني مي نمائيم.

مديريت سايت ناريان

  در صورت صلاحدیداين مطلب را در قسمت کاریابی سایت قرار دهید تا دوستان بتوانند از تجربیات بنده در فرآیند آزمونها و مصاحبه  های استخدامی استفاده کنند خیلی از عزیزان در این باره سئوالاتی دارند که فکر می کنم بهترین جواب ارائه تجربیات واقعی دیگران است.  

 

آشنايي با سوالات استاندارد مصاحبه ‌هاي شغلي

هرگاه از شما تقاضا شد براي مصاحبه شغلي به محل كار مورد نظر برويد به اين معني است كه يك گام مهم برداشته شده است، اما بايد توجه كنيد گام‌هاي بعدي بسيار مهم‌تر هستند. هر مصاحبه شغلي، با مصاحبه ديگر متفاوت است و سوال‌هاي خاص خودش را مي‌طلبد. با اين حال سوال‌هايي هستند كه به سوال‌هاي استاندارد معروفند و دسترسي به آنها از طريق برخي سايت‌هاي كاريابي امكان‌پذير است. شما مي‌توانيد پيش از مصاحبه، به مجموعه‌اي از اين سوال‌ها جواب داده و خودتان را براي مصاحبه اصلي آماده كنيد. برخي از اين سوال‌ها عبارتند از:

 1ــ‌  دلايل‌ ترك‌ شغلهاي‌ قبلي‌ شما چيست؟

 2ــ شغل ايده‌آل خود را چگونه توصيف مي‌كنيد؟

 3ــ چرا تصميم گرفتيد داوطلب اين پست شويد؟

4ــ آرمان‌هاي شغلي شما چيست؟

 5ــ براي شما موفقيت به چه معناست؟

6ــ چه فعاليت‌ها و دستاوردهايي بيشترين رضايت را به شما داده‌اند؟

7ــ آيا روحيه كار گروهي داريد؟

 8 ــ پنج سال بعد خود را در چه موقعيتي مي‌يابيد؟

 9ــ آيا تا به حال شده با كارفرمايتان اختلاف‌نظر پيدا كنيد؟ چگونه بر آن فائق آمديد؟

 10ـ‌ چرا به دانشگاه رفتی ؟

 11ــ به نظر شما كارفرماي موفق كيست؟

12ــ درآمد و حقوق چقدر براي شما اهميت دارد؟

 13ــ تحصيلات و تجارب شما چقدر با شغلي كه در آينده به عهده خواهيد گرفت در ارتباطند؟

14-نوع رابطه شما با خواهر یا برادرتان ،از آنها چه توقعی دارید؟

15- سئوالات تحلیلی مثلاً دلیل عقب افتادن کشورهای جهان سوم چیست؟

16- خودتان را در 2 دقیقه کاملاً معرفی کنید نقاط ضعف و قوت خود را نام ببرید ؟ در اینگونه سئوالات دقت کنید حتماً به اندازه مدت زمان خواسته شده صحبت کنید نه کمتر نه بیشتر؟

17- آخرین با به چه کسی کمک کردید و چرا؟

18- اگر قرار بود دوباره به دانشگاه برگردید چه می کردید؟

19-اگر از لحاظ شغلی بی نیاز بودید چه شغلی را انتخاب می کردید؟

20-قصد دارید با پس انداز خود چه کاری انجام دهید؟

کار عملی نیز یکی دیگر از قسمتهای این مصاحبه است که سعی می شود با طرح موضوعی از شما بخواهند که بطور جدی نقش یک مدیر را بازی کنید در این مرحله سعی کنید خود را مسلط بر آنها ببیند و لحظه ای فکر کنید که واقعاً مدیر و مسئول انجام این کار هستید.

به نظر من بهتر است قبل از رفتن به مصاحبه شغلی از تستهای   استاندار روانشناسی برای پی بردن به خصوصیات واقعی خودمان استفاده کنیم .

مثل آزمون نئو  و.....

دقت داشته باشید که در مراحل بعد مصاحبه دوباره این سئوالات تکرار می شوند پس همیشه سعی کنید صادق باشید و واقعیت را بگویید چون این سوالات بقدری کارشناسانه طرح می شوند که در زمان امتیاز دهی دروغ افراد مشخص می شود.

هر يك از اين پرسش‌ها، موقعيتي فراهم مي‌آورند تا پرسش‌شونده درباره خصوصيات خود توضيحات لازم را ارائه دهد؛ از همين رو به هنگام جواب دادن به نوع سوال مطرح شده توجه لازم را داشته باشيد و از حاشيه رفتن يا طفره رفتن از جواب موردنظر خودداري كنيد.

به عنوان مثال، وقتي از شما پرسيده مي‌شود تا از خودتان بگوييد، به خصوصيات حرفه‌اي (شغلي) و نقاط قوت كاري خود اشاره كنيد و نه به زندگي شخصي يا خصوصي.

 برخي پرسش‌ها همچون پرسش‌هايي كه درباره ورزش‌ها و علايق شما مطرح مي‌شوند ممكن است در ظاهر بي‌ربط به نظر برسند؛ در صورتي كه اين طور نيستند.

 مصاحبه‌كنندگان و كارفرمايان معمولا اين گونه پرسش‌ها را براي آگاهي از برخي ديگر از خصوصيات شما همچون شخصيتتان يا روابط اجتماعي شما با ديگران مي‌پرسند.

 به عنوان مثال، علاقه شما به ورزش‌هايي مثل فوتبال، واليبال و بسكتبال مي‌تواند حاكي از روحيه تيمي شما باشد يا به عنوان مثال، علاقه شما به مهارت‌هايي مثل سوزن‌دوزي و گلدوزي مي‌تواند نشان‌دهنده علاقه شما و توجه‌تان به جزييات باشد. به ياد داشته باشيد هدف از مطالعه اين ‌گونه پرسش‌ها حفظ كردن جواب آنها نيست، بلكه تسلط شما به جواب ‌هاست.

 سوال‌ها هر چه باشند شما بايد بتوانيد بر نقاط قوتتان تمركز كنيد. ممكن است مصاحبه‌گر درباره شكست‌ها يا نقاط ضعف شما بپرسد و شما بايد در اين گونه مواقع به موارد يا مواردي اشاره كنيد كه كمتر توانايي شما را در به عهده گرفتن شغل آگهي شده تحت تاثير قرار مي‌دهد. همچنين به ضعف‌ها و شكست‌هايي اشاره كنيد كه حاضريد بر آنها غلبه كنيد. هيچ گاه در توضيح اين كه چرا از كار قبلي خود استعفا داده يا از آنجا اخراج شده‌ايد از كارفرما يا همكار قبلي‌تان انتقاد نكرده يا با بي‌احترامي از او سخن نگوييد.

به لباس و سر و وضع خود اهميت دهيد

ــ از رنگ‌هاي تيره و رسمي در لباس‌هاي خود استفاده كنيد (مثلا براي كت و شلوار يا مانتو، آبي سير، سورمه‌‌اي، خاكستري و... مناسب‌تر است)‌.

ــ هنگام مصاحبه از خوردن تنقلات، آدامس جويدن يا كشيدن سيگار خودداري كنيد.

رفتار و روحيه خوب

داشتن رفتار و روحيه خوب در طول مصاحبه، همان امتيازي است كه مي‌تواند شما را از بسياري ديگر از داوطلبان متمايز كند. در روز مصاحبه رقباي بسياري خواهيد داشت و احتمالا با افراد مختلفي غير از شما مصاحبه خواهد شد كه حتي ممكن است توانايي‌ها و قابليت‌هاي بيشتري نسبت به شما داشته باشند، اما شما مي‌توانيد با رعايت نكاتي همچون نشان دادن يك روحيه خوب كاري و اين كه نسبت به شغل آينده‌تان و نيازهاي كارفرمايتان احساس مسووليت مي‌كنيد يا اين‌كه به سهيم شدن در آرمان‌هاي آن شركت علاقه‌منديد؛ يك گام از رقباي خود جلوتر باشيد.

 براي يك كارفرما نه فقط داشتن يك كارمند حرفه‌اي مهم است، بلكه اين كارمند بايد كسي باشد كه فقط به نيازهاي خود توجه نكند و به توسعه اهداف كارفرمايان نيز كمك كند. به خاطر داشته باشيد در رزومه خود به واژه‌هايي كليدي همچون روحيه تيمي يا مشاركت، رفتار برونگرا و ديد مثبت و تعهد كاري اشاره كنيد و در رزومه با آوردن مثال‌هايي در پرسش‌هايي كه از شما مي‌شود به داشتن اين روحيات در مشاغل سابق خود اشاره كنيد.پس سعی کنید محیط مصاحبه را کنترل کنید و اصلاً به حُل شدن و استرس فکر نکنید .      

والسلام

مصطفی شریف کاظمی

 

 

 

  كارجو - آقاي مصطفي شريف كاظمي
[1]
  © 2006 www.naryan.com | Taleghan, Naryan | SMS: 3000722001892

صفحه اولاخبارآموزشیاقتصادی |گالری |ناریان درجهانیادیارانتماس با مادرباره مانقشه سایت