صفحه اول درباره ما اخبار اقتصادی  آموزشی گالری ناریان در جهان یاد یاران تماس با ما  نقشه سایت
 

  بازگشت
 

 موضوع: پروژه مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه پایدار روستای ناریان در شهرستان طالقان.  تاریخ:  1392/09/08

اولین نشست عمومی با مردم ناریان, درخصوص پروژه مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه پایدار روستای ناریان در شهرستان طالقان.به عنوان اولین گام جهت اجرای طرح تحلیل شبکه اجتماعی، مدل سازی، سیاست گذاری و اجرای مدیریت مشارکتی منابع طبیعی در ناریان.

به دنبال انتخاب روستای زیبای ناریان با طبیعت بکر و مثال زدنی اش از بین روستاهای استان البرز , جهت اجراي پايلوت طرح ملی "تحلیل شبکه اجتماعی، مدل سازی، سیاست گذاری و اجرای مدیریت مشارکتی منابع طبیعی " مسئولین مربوط  گامهای اولیه را جهت اجرایی شدن این طرح برداشتند.

آقای غفور صابری دهیار ساعی روستای ناریان ضمن ارسال این خبر گفت :

دکتر ˈمهدی قربانیˈ  از اساتيد برجسته دانشگاه تهران روز سه شنبه5/9/92به همراه مسولين محترم منابع طبيعي در نشستی که به منظور طرح ملی تحلیل شبکه اجتماعی، مدل سازی، سیاست گذاری و اجرای مدیریت مشارکتی منابع طبیعی , با اهالي ساكن روستاي ناريان درمسجد روستا داشت , ازبرنامه هاي متنوعي كه  كه در آينده دراين روستا جهت بالابردن سطح درآمد اقتصادي روستائيان با مشاركت همه جانبه اهالي و مسولين شهرستاني و استاني  به اجرا درخواهد آمد خبرداد.

گفتنی است : اين طرح دراولين جلسه مورد استقبال گرم ساكنين روستا قرارگرفت .و حاضرین  درجلسه و مسئولین روستا , از مجري طرح , جناب آقاي دكتر مهدي قرباني كه روستاي ناريان را در استان البرز حائز رتبه نخست و دارای شرايط خاص جهت اجراي اين طرح دانستند ,صميمانه تشكر و قدرداني به عمل آورده و دست مودت و همکاری داده و پیمان بستند که به کمک هم  این طرح را اجرایی و عملی نمایند.


درپی درخواستهای همشهریان عزیز درخصوص روشن تر شدن اهداف و زوایای این طرح , روابط عمومی سایت ناریان با آقای دکتر قربانی تماس گرفته و از ایشان درخواست ارائه توضیحات بیشتر در این خصوص نمود, ایشان نیز لطف کرده و بلافاصله نقطه نظرات و مطالب ذیل را جهت اطلاع همشهریان عزیز ارائه فرمودند.

 با سلام و ممنون از ابراز لطف همه مردم شریف و خونگرم روستای ناریان

            در ابتدا باید این نکته را متذکر گردید که برای انتخاب روستای مورد نظر در استان البرز درخواست های زیادی برای بنده ارسال شد که شهرستان های دیگر و همچنین  روستاهای دیگر در منطقه طالقان پیشنهاد گردید ولی بنده به دلیل اینکه در طول 3 سال اخیر ارتباط نزدیکی با مردم روستای ناریان داشته ام و از ظرفیت های طبیعی و اجتماعی این منطقه آگاهی دارم , روستای ناریان  برای انجام این پروژه ملی در استان البرز بعد از بحث و تبادل نظر انتخاب گردید. قبل از بیان اهداف اصلی طرح باید تاکید نمایم که هدف اصلی این طرح تقویت و ارتقا وضعیت اقتصادی ساکنین روستا با تاکید بر بهره بردای پایدار از منابع طبیعی و تقویت سایر مشاغل مختلف در روستا از طریق مشارکت فعال مردم است. یکی از راهکار در این مورد مدیریت عرصه های طبیعی توسط خود جوامع محلی است که باید نقش دولت و دستگاه اجرایی در این مورد کمتر شده و کلیه امور در اجرای پروژه های آبخیزداری و مرتع داری به خود مردم واگذار گردد و نهادهای دولتی نقش حمایت کننده از این فعالیت را ایفا نمایند که این رسالت اصلی این پروژه است. در این پروژه اهدافی به شرح زیر دنبال می شود که در دو استان سمنان و کهگیلویه و بریواحمد نیز  در حال پیگیری است:
1- تقویت انسجام و سرمایه اجتماعی  ساکنین روستای ناریان در راستای مدیریت پایدار و مشارکتی  توسعه روستایی
2- ارتقا وضعیت اقتصادی ساکنین روستای ناریان با تاکید بر استفاده های چندمنظوره با استفاده از پتانسیل های طبیعی موجود در منطقه
3- ایجاد اشتغال زایی در روستا با تاکید بر فعالیت های کشاورزی، بهره برداری از مراتع، زنبورداری  و کشت گیاهان دارویی
4- ایجاد تشکل محلی زنان روستایی در راستای بکار گرفتن دانش زنان در تولید هنرهای دستی با مشارکت فعال زنان روستای ناریان
5- انجام تمامی فعالیت های حفاظت و بهره برداری پایدار از مراتع روستای ناریان و اجرای پروژه اصلاحی و احیایی مراتع مانند کشت علوفه و .... فقط و صرفا توسط بهره برداران با حمایت های خدماتی و تسهیلاتی ادارت دولتی در سطح استان البرز و شهرستان طالقان
6- تقویت و حراست از فرهنگ بومی و دانش بومی غنی گله داران روستای ناریان در بهره بردارای از مرتع و مکتوب کردن و حمایت از این دانش  زیرا نجات مراتع در گرو بکارگیری و کاربردی نمودن دانش بومی بهره برداران از مرتع می باشد.
7- ایجاد شبکه منسجم و تقویت سرمایه اجتماعی بهره برداران مرتع در سازوکارهای بهره بردارای از مرتع.
8- شناسایی چالش ها و طراحی درخت چالش در فرآیند توسعه پایدار روستایی با مشارکت مردم.
9- در این طرح کلیه فعالیت های اجرایی از طریق مردم و ساکنین روستای ناریان انجام خواهد شد, زیرا  تنها راه نجات منابع طبیعی در ایران مشارکت مردمی و حضور  بهره برداران محلی در مدیریت منابع طبیعی است و این پروژه بر مشارکت مردمی در راستای توسعه روستایی و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی تاکید دارد و کلیه منافع حاصل از طرح متوجه صرفا ساکنین روستای ناریان بوده که با توکل به خدا و دعای خیر مردم عزیز ناریان این پروژه از اوایل سال آینده در آن روستا اجرا خواهد شدکه می تواند به عنوان یک الگوی موفق در این روستا در کلیه روستاهای منطقه طالقان به اجرا گذاشته شود.
اینجانب مهدی قربانی مجری طرح که خود را موظف به اجرای دقیق این طرح می دانم از کلیه مردم عزیز ناریان چه ساکنین دائم روستا و چه ساکنین فصلی روستای ناریان تقاضا دارم ما را در انجام هر چه بهتر این طرح یاری نمایند. بنده تاکید می نمایم روستای ناریان یکی از معدودترین روستاهای موفق در استان البرز بوده که با وجود سرمایه اجتماعی و فرهنگی و همچنین پتانسیل های طبیعی فراوان می تواند منطقه ای مناسب برای اجرای طرح توسعه پایدار روستایی محسوب گردد.
ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند.

یا علی مدد
مهدی قربانی

 

نظرات , دیدگاه ها  و پیامهای شما در خصوص مطلب بالا :
فرستنده: ر م  چهارشنبه 24 ارديبهشت 1393
 دکتر مهدی قربانی، یک استاد تازه کار در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران هستند و فعالیتهای علمی ایشان هیچگاه مورد تایید دانشگاهیان تهران نبوده است. ایشان صرفا قصد دارند با اجرای این طرح منافع مالی فراوانی را از سازمان جنگلها و مراتع کسب کنند و نه بیشتر. برای پی بردن به صحت و درستی حرفهای بنده کافی است یک سر به دانشکده منابع طبیعی واقع در کرج بزنید. روستای ناریان را هم انتخاب کرده اند چون روستای شما را بهتر میشناختند و اطلاعات بیشتری داشتند.
فرستنده: ح م  جمعه 22 آذر 1392
 با سلام : آیا میدانید ! چرا موش برای آزمایش در آزمایشگاه انتخاب می شود ؟ چون هم بی آزار است و هم به آسانی جواب می دهد . ظاهرا روستای ما نیز همچون موش آزمایشگاهی هم بی آزار و هم زود پاسخ است, که هر کس هر طرحی برای اجرا دارد بر طبیعت مان اجرا می کند. بیایید طبیعت مان را از هر گزندی حفظ نماییم .
پاسخ یا نظر سایت ناریان :  جمعه 22 آذر 1392
 برادر یاخواهر گرامی؛ ح م آخر شما از کجا میدانید که اجرای این طرح گزندی به روستای ما می رساند, اگر اطلاعاتی دارید که این طرح به ضرر روستای ماست , لطفا بفرمائید تا همه مطلع شوند. حتی اگر این طرح را تهدیدی علیه روستا بدانید , میتوانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم , فرصتی برای آبادانی روستا. بااحترام - روابط عمومی سایت ناریان
فرستنده: رزاقی  شنبه 16 آذر 1392
 باسلام به همه عزیزان که اطلاعات به روز را درسایت درج میکنند. به نظر میرسد کسانی که از این طرح اطلاع بیشتر دارند, برای مردم بهتر موضوع راشرح دهند.
فرستنده: نارياني  دوشنبه 11 آذر 1392
 دريغ است كه ناريان ويران شود ............ كنام پلنگان و شيران شود
فرستنده: سیدمحمد جواد فخرحسینی:  دوشنبه 11 آذر 1392
  باسلام پروژه ملی استان البرز و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی چرا فقط در روستای ناریان ما باید اجراشود؟ شاید توسعه پایدار .... به منزله تصرف حاشیه روستا و ساخت ساز و شهرک سازی در رونا و واگذاری به افراد خاص و فروش ملک به غیر بوی باشد؟ فردا لوله کشی آب سیولیز به رونا رودخانه اصلی - به یک نهر و ذباله دان تبدیل نشود؟ چرا مسئله با این اهمیت در فصل تابستان اطلاع رسانی و نظر خواهی نمی شود؟ لطفا توضیحات کامل و با مجوز لازم دستگاهها دولتی ارائه فرمائید.
فرستنده: احمد  دوشنبه 11 آذر 1392
 می خواستم از اهالی محترم بپرسم که در مسجد حضور داشتند, آیا متوجه عواقب این کار شدند؟ و آیا این اراضی فقط مربوط آنهاست ؟
فرستنده:  دوشنبه 11 آذر 1392
 با سلام لطفا در توجیه این امر با کلمات بازی نکنین .بهتره رک و راست بفرمایید مردم ناریان دو دستی املاک خودشونو تحویل شما بدهند. اگر ما عرضه داشتیم خودمون این طرح ها رو اجرا می کردیم. من فکر می کنم این اراضی مربوط به همه اهالی ناریان هست و کسی نمی تونه در مورد این موضوع برای مردم تصمیم بگیره. بنده متذکر میشم کاش شورا و دهیاری درمورد این موضوع مهم, با چهار تا بزرگتر هم مشورت می کردند. - باتشکر - رضا رزاقی
پاسخ یا نظر سایت ناریان :  دوشنبه 11 آذر 1392
 همشهری گرامی آقا رضای عزیز و سایر همشهریان عزیزی که در این خصوص اظهار نظر نموده و نگرانی دارید, پیشنهاد سایت ناریان این است که پیش داوری نکنیم , از کجا میدانیم که این طرح ها به ضرر ماست ؟ شاید واقعا براساس فرموده های آقای دکتر قربانی مزایای مستقیم و غیر مستقیم برشمرده را برای روستای ناریان و اهالی شریفش داشته باشد. به نظر میرسد بهتر باشد که اصل را بر حسن نیت بگذاریم , چرا که با نگاه اجمالی به کلیت موضوع , کمتر میتوان دلیلی برای آن نگرانی ها یافت . مگر اینکه همشهریان عزیز مطالعه جامعی در خصوص طرح انجام داده باشند و آشنایی و شناختی از طرح حاصل کرده باشند, که در این صورت از ایشان درخواست میگردد , به صورت مستدل , ادله خود را ارائه نمایند تا همگان به مشکلات احتمالی طرح واقف شوند. امیدواریم با توضیحاتی که مسئولین محترم ارائه می فرمایند , مزایا و معایب این طرح بهتر روشن شده و نگرانیهای همشهریان عزیز در این خصوص برطرف گردد.
فرستنده: علی رزاقی  دوشنبه 11 آذر 1392
 لطفا بفرمائید, چه نهاد یا وزارتخانه ای متولی اجرای این طرح است و این طرح بر اساس کدامیک از قوانین حاکم , به اجرا در می آید به عبارت دیگر پشتوانه قانونی آن و قوانین بالادستی اش کدامند؟ سوال دوم اینکه: آیا برای دستیابی به اهداف 9گانه برشمرده توسط آقای دکتر قربانی آئین نامه ها و روشهای اجرایی که بیانگر نحوه دستیابی به این اهداف باشد , تدوین شده است؟
فرستنده: محمد رزاقی:  دوشنبه 11 آذر 1392
  لطفا درخصوص ابعاد این طرح توضیحات بیشتری ارائه فرمائید.

شما هم میتوانید دیدگاه ها , نظرات  و پیامهای خود را درخصوص مطلب بالا , از طریق فرم زیر ارسال نمایید :

  * نام فرستنده : 
پست الکترونیکی :
* متن پیام:
 
  © 2006 www.naryan.com | Taleghan, Naryan | SMS: 3000722001892

صفحه اولاخبارآموزشیاقتصادی |گالری |ناریان درجهانیادیارانتماس با مادرباره مانقشه سایت