صفحه اول درباره ما اخبار اقتصادی  آموزشی گالری ناریان در جهان یاد یاران تماس با ما  نقشه سایت
 

  بازگشت
 

 موضوع: برگزاری سالگرد طالقانی در کانون توحید  تاریخ:  1393/06/18

برگزاری سالگرد طالقانی در کانون توحید کد خبر: ۲۰۵۸۷۸۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴ مراسم بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد درگذشت آیت‌الله طالقانی پنج شنبه هفته جاری در کانون توحید تهران برگزار می‌شود.

 مراسم بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد درگذشت آیت الله طالقانی، پنج شنبه هفته جاری از سوی خانواده وی در کانون توحید برگزار می‌شود.

نوزدهم شهریور، سالروز درگذشت آیت‌الله طالقانی است؛ مردی که امام(ره) او را «ابوذر» لقب داد، از پیشتازان روشنفکری دینی در ایران بود و می‌گفت: «اسلامی که ما می‌شناسیم هیچ آزادی را محدود نمی‌کند. هر جمعیتی که بخواهد آزادی مردم را در انتقاد و بحث محدود کند، اسلام را نشناخته است».

آیت‌الله سیدمحمود علایی ملقب به آیت‌الله طالقانی، در اسفند سال 1289 در روستای "گلیرد" شهرستان طالقان دیده به جهان گشود.

آیت‌الله طالقانی که از او به عنوان «آخوند سیاسی» یاد می‌شود، در طول حیات خود همواره در تکاپو و مبارزه بود؛ مبارزه‌ای که به گفته خود وی، در جهت "دفاع از حق فعالیت آزاد برای مسلمان‌ها و مردم آزاده دنیا" بود. او معتقد بود که "چیزی که به اسم دین بر مردم تحمیل شود از همه خطرناکتر است" و همواره می‌گفت: «اسلامی که ما می‌شناسیم هیچ آزادی را محدود نمی‌کند. هر جمعیتی که بخواهد آزادی مردم را در انتقاد و بحث محدود کند، اسلام را نشناخته است».

طالقانی در دوران مبارزات ضدطاغوتی خود علاوه بر فعالیت در نهضت مقاومت ملی و نهضت ملی شدت صنعت نفت، عضویت در هیات موسس جبهه ملی دوم و همچنین تشکیل نهضت آزادی ایران را در کارنامه سیاسی خود ثبت کرده است. همزمان با اوج‌گیری تظاهرات انقلابی مردم و قبل از بازگشت امام خمینی(ره) به ایران، طالقانی به همراه شخصیت‌هایی همچون مهدی بازرگان، ابراهیم یزدی، میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی و مهدوی‌کنی، شورای انقلاب اسلامی را تشکیل داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با حکم امام خمینی(ره) این شورا رسماً به ریاست آیت‌الله مطهری آغار به کار کرد.

او که طی سال‌های 40 و 41 امامت جماعت مسجد هدایت تهران را برعهده داشت، در مرداد سال 58 از سوی امام خمینی(ره) به عنوان نخستین امام جمعه پایتخت منصوب شد و اولین و باشکوه‌ترین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب ‌در پنجم مرداد‌ همان سال به امامت ایشان در دانشگاه تهران برگزار شد.

آیت‌الله طالقانی در نخستین ساعات سحرگاه نوزدهم شهریور سال 1358 پس از سال‌ها تلاش خستگی‌ناپذیر، فعالیت سیاسی و مبارزه با رژیم پهلوی، بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. پیکر مطهر این آیت‌الله بزرگوار‌ همان روز در میان اندوه هزاران نفر از مردم تهران تشییع و طی مراسمی باشکوه در بهشت زهرا(س) تهران به خاک سپرده شد.

امام خمینی(ره) در پیامی به مناسبت درگذشت آیت‌الله طالقانی، از او به عنوان «ابوذر انقلاب» یاد کردند و گفتند: «زبان گویای او، چون شمشیر مالک اشتر برنده بود و کوبنده؛ مرگ او زودرس بود و عمر او با برکت بود.»

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: طالقانی ، کانون توحید ، حسینیه ارشاد

درج کننده خبر درسایت ناریان : آقای سید شعبانعلی میرغیاثی

نظرات , دیدگاه ها  و پیامهای شما در خصوص مطلب بالا :

شما هم میتوانید دیدگاه ها , نظرات  و پیامهای خود را درخصوص مطلب بالا , از طریق فرم زیر ارسال نمایید :

  * نام فرستنده : 
پست الکترونیکی :
* متن پیام:
 
  © 2006 www.naryan.com | Taleghan, Naryan | SMS: 3000722001892

صفحه اولاخبارآموزشیاقتصادی |گالری |ناریان درجهانیادیارانتماس با مادرباره مانقشه سایت